Blogging With Gino

dinsdag 27 januari 2015

Does Size Matter?

Hoe belangrijk zijn de afmetingen? Is het überhaupt wel belangrijk? Dat is de grote hamvraag bij dit onderwerp. Oh, wacht.. jullie denken toch niet dat ik het ga hebben over... Oke, Stop! Voordat je verder gaat lezen, ik ga het dus niet hebben over dat ideetje dat zich op dit moment hoogstwaarschijnlijk in jullie hoofden aan het vormen is. Ik wil het namelijk over totaal iets anders gaan hebben! Iets wat je jezelf misschien nog nooit hebt afgevraagd, maar waarbij je na het verder lezen van dit bericht toch denkt van: krijg nou wat.. Ik heb het namelijk over de afmeting van het menselijk lichaam bij het dansen!


Ik zal gelijk eerlijk zijn, mijn dance moves zijn nou niet bepaald het type moves waarmee je programma's als 'So You Think You Can Dance' en 'Everybody Dance Now' mee gaat winnen, laat staan hiervoor inschrijven. Hoe dat komt? Jeetje, als ik dat eens wist.. Zelf geef ik het altijd de schuld aan het feit dat ik voetbal en dat voetballers over het algemeen stijf zouden zijn in hun bewegen. maar in hoeverre spelen de mogelijkheden van het menselijk lichaam nou een rol? Voor wie dacht dat dansen niet besteed is aan wat 'vollere' personen heeft het in ieder geval mis. Of zou dat juist een pluspunt zijn?

Tegenwoordig zie ik steeds vaker filmpjes voorbij komen van gezette personen die hun danstalent laten zien. Ik heb er geen verstand van, maar ik vind het er vaak behoorlijk goed uitzien. Heeft het te maken met de cultuur, en daarmee ook de liefde voor eten, waardoor ze die ongelofelijke moves laten zien alsof het de normaalste zaak van de wereld is? Een voorbeeld van zo'n danser is Sione Kelepi, ook wel bekend als Sione Maraschino. Sione was werkzaam als treinconducteur in Disneyland toen hij zich inschreef voor het online video platform Vine. Waar het eerst begon bij een aantal grappig bedoelde filmpjes, ging het na het plaatsen van zijn dance move 'The Maraschino Step' opeens razend snel! Dit leidde uiteindelijk tot een rol als danser in de videoclip van Meghan Trainor 'All about that Bass'.  Waar volgens Sione zijn geheim ligt? "I just shake my thing, that's pretty much it".

Dit is natuurlijk niet het enige voorbeeld. Ik kom steeds meer filmpjes tegen van gezette mensen die de meest bizarre moves in huis hebben. Neem nou bijvoorbeeld Antoine Alexander. Zijn optreden op de 'Dance Cam' tijdens een wedstrijd van de Detroit Pistons leverde hem een plekje in de show van Jimmy Kimmel op. Worden dit soort dingen dan alleen gewaardeerd door de kwaliteit van het dansen? Nee, ik denk dat veel mensen het 'bijzonder' vinden dat wat zwaarder wegende mensen dit kunnen en dat dit dus ook de reden is dat het zo vaak 'viral' gaat. Een stukje amusementswaarde, wat waarschijnlijk de ook de reden van succes van Akshat Singh in India's Got Talent.

Om terug te komen op de vraag 'Does Size Matter'? Waarschijnlijk niet. Ik ga in ieder geval gebruik maken van Sione zijn tip en 'Just gonna shake my thing'...



2 opmerkingen:

  1. Jammer, dat veel wat plus size mensen doen knap is. Waarom is het knap dat iemand met een grotere maat goed kan dansen, is dat niet hetzelfde als iemand met een kleine maat. De maat voor mij maakt totaal niet uit, ik doe een theater opleiding met een dans opleiding in hetzelfde gebouw en elk soort maat loopt daar rond en iedereen kan belachelijk goed dansen. Ik denk dat het ook meer is dat mensen het knap vinden dat ze het durven te laten zien waardoor ik weer denk is het gek dat je jezelf laat zien omdat je een maatje groter hebt. Lastig iets maar ik begrijp zeker wat je bedoelt, super interessant artikel. Thanks for sharing!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie en compliment! :) Wat je beschrijft is precies wat ik bedoel: In de huidige maatschappij leggen we om de een of andere reden beperkingen op aan de hand van het uiterlijk van mensen. Slaat natuurlijk nergens op dat wanneer iemand met een maatje meer goed kan dansen, dit extra bijzonder is. Maar door social media zijn dit juist wel de filmpjes die de wereld over gaan. Ik denk dat wat jij zegt inderdaad wel kan kloppen, dat er mensen zijn die het knap vinden dat ze zichzelf zo durven te laten zien. Al zou dit niet zo moeten zijn, want het is zonde dat mensen niet durven te laten zien wat ze kunnen door wat andere denken over hoe er uit zien.

      Verwijderen