Blogging With Gino

zondag 29 maart 2015

Monthly Music #4

Het afspeuren van het internet, het rondneuzen op YouTube en het eindeloos volgen van Spotify afspeellijsten. Ik ben altijd opzoek naar nieuwe muziek van (on)bekende artiesten. Nummers die net zijn uitgebracht maar (nog) niet zo bekend zijn. Ik denk wel eens: "Hoe heette dat ene nummer dat ik 2 jaar geleden zo leuk vond?". Vaak weet ik dit niet meer en daar baal ik op dat moment dan behoorlijk van. Dat is de reden dat ik sinds vorig jaar heb besloten om alle nummers die ik tegen kom en leuk/interessant/mooi vind te ordenen onder dat jaar. Elke maand kies ik 5 nummers uit die lijst en plaats ik die op mijn blog. Wie weet zit deze maand jouw nieuwe favoriete nummer er wel tussen ;)



Deze maand heb ik weer een nieuwe top 5 voor jullie klaar staan met muziek van zowel oude bekende als nieuwe talenten. Benieuwd hoe ze klinken? Beluister de Monthly Music Top 5 van de maand Maart 2015 hieronder:




1. Coleman Hell - Thumbalina
Ik moet zeggen dat ik dit nummer in eerste instantie niet op nummer 1 had staan, maar op nummer 3. Toen ik dit nummer vaker ging luister, kroop hij langzaam twee plekken omhoog. Hoe vaker je hem luistert, hoe beter hij in je hoofd blijft zitten!  De zanger, Coleman Hell, is bij mij vrij onbekend en ook op internet is niet veel over hem te vinden. Enig speurwerk leverde uiteindelijk op dat de zanger uit Toronto onlangs een contract heeft getekend bij Columbia Records. Niet gek dat er tot op heden nog niet veel over hem te vinden was. Met een platencontract op zak bij deze grote platenmaatschappij is het denk ik echter een kwestie van tijd voor we meer van hem gaan horen. Het is een lekker uptempo nummer met een vrolijke tekst, en ik ben benieuwd met wat voor soort muziek hij nog meer gaat komen!

2. Anderson East - Satisfy Me
Ook dit is waarschijnlijk voor de meeste een onbekende naam in de muziekwereld. Niet zo gek als je ziet dat hij pas 2 nummers op Spotify heeft staan. Een van de redenen dat hij in de top 5 staan is dat ik een heel ander type achter zijn stem had gezocht. Ik was daarom ook verrast toen ik er achter kwam dat het geen donkere soulzanger was. Zijn stem deed mij een beetje denken aan de stem van Ben L'oncle Soul. Dit soort nummers vind ik heerlijk om bij te ontspannen op een luie zondag waarbij het buiten weer ouderwets Nederlands regent. Ik ben benieuwd met wat voor soulvolle nummers hij nog meer gaat komen.

3. Ady Suleiman - So Lost
Aan het begin van de maand maart stond hij op nummer 1, maar heeft uiteindelijk toch 2 plaatsen moeten toegeven. Toen ik de intro van dit nummer hoorde vroeg ik me echt af wat voor vaag nummer dit was. Normaal gesproken zou ik gelijk over gaan naar een ander nummer, maar nu besloot ik om nog even door te luisteren. Ik ben blij dat ik dit gedaan heb, want wat een relaxed nummer! Een serieuze tekst, maar met een ontzettend 'lay-back' muziekje maken het tot een nummer waar je op een zonnige dag in de tuin ontspannend naar zou luisteren. Het lijkt wel de maand van de onbekende, want ook deze Engelse zanger is nog vrij onbekend. So Lost is zijn eerste uitgebrachte nummer, maar ik denk dat er nog vele zullen volgen!


4. Kygo ft. Parson James - Stole the Show
Normaal gesproken houd ik niet zo van 'DJ muziek'. Ik hou er van als muziek puur is en niet computer gestuurd. Nou zijn er enkele uitzonderingen waarbij een DJ de samenwerking opzoekt met een artiest en een middenweg weet te vinden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de samenwerking tussen Avicii en Aloe Blacc. Dit nummer van de Noorse DJ Gørvell-Dahll  (Kygo) en Parson James past prima in dat rijtje thuis. Het is geen nummer dat ik op repeat op m'n iPod zou zetten, maar ik zou hem zeer zeker niet weg drukken!


5. Nielson - Ik heb een meisje thuis
Ik heb dit keer zo ontzettend lang moeten nadenken welk nummer ik op de vijfde plek zou zetten. Er was niet echt een nummer dat er nog uitsprong, dus moest ik een aantal liedjes tegenover elkaar zetten. Uiteindelijk is het dit nieuwe nummer van Nielson geworden. Waar ik normaal gesproken niet zo van de Nederlandse muziek ben, en al helemaal niet van Nielson, heb ik dit keer een uitzondering gemaakt. Ik moet eerlijk zijn, ondanks de nietszeggende teksten van Nielson, hebben zijn nummers wel altijd een catchy muziekje. Dit is dan ook de reden dat het in je hoofd blijft zitten en het onder veel mensen populair is. Ook bij dit nummer gaat de tekst weer werkelijk nergens over, maar wijkt het toch af van zijn gewoonlijke repertoire. Waar zijn teksten normaal gesproken vrolijk en 'zoetsappig' zijn, laat hij in deze tekst zichzelf een beetje van zijn 'stoute' kant zien. Kortom: een andere soort tekst dan dat we gewend zijn, maar wel weer een lekker catchy deuntje!


Welk nummer vind jij helemaal te gek? 
Of is er nog een nummer dat volgens jou ook wel een plekje in de top 5 had verdiend?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten