Blogging With Gino

donderdag 16 april 2015

Een boekje opendoen #3

'Een boekje opendoen', iets wat ik vroeger nooit veel deed. Als kind was ik dol op het lezen van boeken. Ik kan me nog herinneren dat ik in groep 4 een wedstrijd hield met een vriend wie als eerste alle AVI boekjes had uitgelezen (ieder zo zijn hobby zullen we maar zeggen..). Uiteindelijk bleek het iets tijdelijks te zijn, want sinds de middelbare school had ik een bloedhekel aan lezen. Ik vond boeken zo ontzettend langdradig en er werd zo om het doel van het verhaal heen gepraat, dat het al snel mijn aandacht verloor. Misschien was lezen gewoon niet mijn ding, of misschien had ik gewoon het juiste boek nog niet gevonden. Of lag het toch ergens anders aan? Een jaar of twee geleden heb ik het lezen herontdekt in de Engelstalige boekenseries. Elke week bespreek ik een serie uit mijn top 5 met jullie, met deze week op nummer twee: 'The Razorland Trilogy'!

In het eerste deel van 'Een boekje opendoen', heb ik jullie uitgebreid meegenomen naar waar het allemaal begon. Hierin liet ik jullie weten dat de boekenserie van Percy Jackson bij mij absoluut op nummer 1 staat en dat ik nog steeds hoop op de verfilming van deel 3. Vorige week vertelde ik over de 'The Maze Runner', en deze was de aanleiding voor Te Razorland Trilogy. Ik merkte namelijk dat series als Divergent, The Hunger Games en The Maze Runner mij heel erg aanspraken. Gelukkig ben ik niet de enige die boeken zoekt met dat genre, want op internet kon ik al snel samengestelde lijsten vinden met dit soort boeken. Zo kwam ik uit op deze driedelige serie, bestaande uit de boeken Enclave, Outpost en Horde. Laat ik maar beginnen met vertellen waar deze serie van Ann Aguirre over gaat, want ook bij mij was het eerst totaal onbekend!

The Razorland Trilogy
New York is uitgemoord door de oorlog en een plaag, en mensen die dit overleefd hebben  leven tegenwoordig in ondergrondse gebieden. De omstandigheden zijn hier echter zo slecht, dat de levensverwachting niet hoger ligt dan begin 20. Binnen deze 'Enclave' zijn er 3 rollen: de 'Hunters' die voor bescherming en voedsel zorgen, de 'Builders' die zich met de bouwwerkzaamheden bezighouden en de 'Breeders' die de populatie regelen, Wanneer Deuce 15 jaar wordt kiest ze er voor om een Huntress te worden en wordt ze gekoppeld aan Fade. Wanneer ze er samen achter komen dat een dichtbij gelegen gebied is overspoeld door 'Freaks' (mensen die gemuteerd zijn door de eerder uitgebroken plaag'), beseffen ze dat ze niet langer veilig zijn. Waar de Freaks eerst 'dom' waren en de mensen aanvielen uit hongergevoel, lijkt het erop dat ze zich steeds meer organiseren. De leiders van hun Enclave willen echter niet luisteren naar hun waarschuwingen, en wanneer ze verbannen worden worden ze gedwongen om het ondergrondse te verlaten en naar boven te gaan. Wanneer ze in de ruïnes van New York komen begint hun avontuur pas echt...



Dit is een kleine introductie van het eerste boek dat een basis legt voor de rest van het verhaal. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit echt fan ben geweest van apocalyptische verhalen en films waardoor ik eerst even twijfelde of dit boek wel iets voor mij was. Ik heb het laatste boek nu ongeveer 2 weken geleden uitgelezen, en wat was dit een goede serie zeg. Waar veel verhalen over het einde van de wereld heel erg 'zombieachtig' zijn, is dat hier absoluut niet het geval. Het verhaal laat je niet lso en het liefste zou je het in één adem uit willen lezen. Er is continu spanning en er speelt zich altijd wel ets af. De gevechten met de Freaks, die steeds iets menselijker lijken te worden, worden tot in detail beschreven waardoor je toch een soort beeld krijg van in wat voor soort wereld Deuce en Fade leven. Ik moest mezelf soms dwingen om het boek weg te leggen, omdat de klok opeens 02.00 aangaf en ik dit gewoon niet doorhad. Absoluut een aanrader!

Verfilming
Op dit moment zijn er nog geen films uit over deze serie. Op haar site geeft Ann aan dat er al wel interesse is getoond door meerdere mensen om er een film van te maken, maar dat ze dit heeft afgewezen. Ze wil dat het boek verfilmd wordt op een manier waardoor het verhaal goed tot zijn recht komt, maar op dit moment is er nog geen 'team' die dit in haar ogen waar kan maken. Ze heeft liever dat haar verhaal bij een sterke boekenserie blijft, dan dat ze haar lezers teleurstelt met een slechte verfilming. Ik hoop zelf dat deze verfilming er nog komt, want ik denk dat wanneer dit boek op de juiste manier verfilmd wordt, het een hele goede film kan worden! 

Volgende week ga ik de nummer 4 in mijn lijst behandelen: 'Interworld'

Wat is jouw favoriete boekenserie?
Kende jij 'The Razorland Trilogy' al?

2 opmerkingen: